Koko projekti alkoi kesällä 2016 siitä, kun myyntimies soitti ja kysyi Riston ja hänen vaimonsa omistaman talon ikää. Puhelussa myyntimies myös kysyi, saisiko tulla tutustumaan taloon ja pariskunta suostui tähän. Sukitusfirman mies saapui heinäkuun lopulla katsomaan viemäreitä ja hän oli kuvatessaan ilmoittanut, ettei mukana olevalla laitteistolla pystyisi kyllä koko viemäriä kuvaamaankaan. Osittaista viemärikuvausta suorittaessaan mies kertoi, kuinka kalliiksi tulisi, jos putkistoremonttia ei tee ajoissa. Kuvauksen lopuksi annettiin ymmärtää, että jotain viemäreille tulisi nyt tosiaan tehdä ja sukitus olisi siihen paras keino.
Työt aloitettiin syksymmällä, remontin jo kerran siirtyessä sukitusfirman pyynnöstä. Ensimmäisen työpäivän aamuna firmasta tuli nuori mies yksin. Tilaajat luulivat, että paikalla olisi useampiakin työmiehiä, lopulta pariskunnan mies sitten alkoi apumieheksi urakkaan. Vanha, museoautoksi luonnehdittu auto ajoi pihaan ja alkoi pesemään viemäriä. Apumies, urakan tilaaja Risto kuvasi pesua: “se oli kuin naaman olisi pessyt ilman vettä”. Kolmantena työpäivänä tontille tuli kaksi työmiestä, ja urakan tilaaja oli uudelta työmieheltä kysellyt, kuinka paljon on tullut sukitushommia tehtyä. ”Ei päivääkään” oli miehen vastaus. Tilaajalle oli vakuutettu, että kaikki asentajat olisivat pitkälle koulutettuja henkilöitä.
Kun työt oli sukittajien mielestä tehty, kysyi tilaaja viemärinkuvaustallennetta. Videot luvattiin toimittaa jälkikäteen ja samalla kehotettiin olemaan käyttämättä wc-istuinta, jotta sen liimaus ehtisi kuivua. Tästä alkoikin kuivattelu, sillä eipä se liima niin vaan kuivunutkaan. Tilaaja huomasi myös, että autotallissa oleva viemärin tarkastusluukku vuotaa urakan jäljiltä. Tilaaja otti yhteyttä sukitusfirmaan ja sieltä tuli muutaman päivän päästä kaksi miestä vikoja korjailemaan.
Joku aika sukitusurakan jälkeen alkoi pariskunnan vaimo ihmettelemään, miksi lavuaarit ja pesuhuoneen lattiakaivo vetävät niin huonosti. Koitti seuraava vuosi ja alkuvuodesta tuli lasku sukitusurakasta. Tilaaja otti yhteyttä sukitusfirmaan ja kyseli videokuvien perään, joita ei vielä ollut toimitettu. Vastaukseksi tuli, että videot sisältänyt muistitikku on hukkunut jonnekin, johon vastauksena tilaaja vaati putkistojen pesua ja uudelleen kuvausta sukittajan kustannuksella. Laskutusta siirrettiin kuukaudella ja yllättäen muistitikku löytyi ja saapui postissa perille.
Pariskunnan poika tuli avuksi videoiden katseluun ja kuvia katsellessaan he totesivat työn olevan täysin puutteellista. Pariskunnan poika tunsi Amesta Palveluiden Jukka Arolan, kun ovat kotoisin samoilta suunnilta, ja kehotti isäänsä olemaan yhteyksissä Jukkaan. Jukka oli heti valmis yhteistyöhön ja sovittiin, että tilaaja toimittaa muistitikun Jukalle ja Jukka katsoo videon läpi. Jukka tutustui videoon ja konsultoi asiasta vielä tuttuakin, jolla on paljon osaamista alalta. Yhdessä he sitten ihmettelivät huonolaatuista videota ja totesivat työn täysin ala-arvoiseksi. Video oli lisäksi kuvattu niin nopeasti, että sitä piti katsoa hidastuksella, jotta kuvasta sai jotain selvää. Videolta paljastui esimerkiksi se, että lattiakaivo oli kyllä pinnoitettu, mutta siitä lähtevästä viemäriputkesta pinnoitteet puuttuivat kokonaan. Videolta nähtiin myös se, että viemäristä puuttui pinnoitetta useammasta kohdasta ja jopa kokonaisia haaroja oli jätetty kokonaan sukittamatta.
Tästä lähti käyntiin yhteistyö Jukan ja tilaajapariskunnan välillä, joka tilaajan mukaan tuotti paljon positiivista tulosta. Tilaaja otti yhteyttä sukitusfirmaan sillä vaatimuksella, että joko he tai tilaaja pesettää putkiston ja kuvaa sen kunnolla sukitusfirman laskuun. Sovittiin, että tilaaja hoitaa tämän ja toimittaa materiaalin kuvaksista myös sukitusfirmaan. Jukka hoiti tilaajan puolesta tarjouskyselyt ja lopulta Kuusankoskelta tuli yritys hoitamaan viemäreiden kuvauksen ja pesun. Tästä alkoi reklamaatioiden sarja ja korjausten ruljanssi, josta tilaaja ei luullut loppua tulevan.
Ensimmäisen ulkopuolisen suorittaman viemärikuvauksen jälkeen otettiin yhteyttä sukittajafirmaan ja talolle saapui kaksi miestä Siilinjärveltä vaurioita korjaamaan. He kuvasivat viemärit vielä itse uudelleen ja alkoivat korjaamaan viemäreiden puuttuvia pinnoituksia. Näiden korjausten jälkeen tehtiin uusi viemärikuvaus, jonka teki ulkopuolinen, sukittajafirman tilaama viemärikuvaaja Helsingistä, joka totesi työssä olevan edelleen korjattavaa. Siilinjärven miehet tulivat vielä uudestaan korjaamaan pinnoituksia ja kuvasivat putket pinnoituksen jälkeen. Lopulta kaiken korjaamisen ja kuvaamisen jäljiltä pitkäksi venynyt urakka tuli päätökseensä. Viemärit on nyt sukitettu. Mutta esimerkiksi keittiön viemärissä on niin monta kerrosta pinnoitetta, jotka ovat kutistaneet putken halkaisijan pieneksi, että viemäri vetää paljon huonommin kuin aiemmin.
Lopulta, kaikkien vaiheiden jälkeen tilaajat kokevat saaneensa melkoisen opetuksen. Alun perin urakan hinnaksi piti tulla 16 000 euroa, josta tilaajat päätyivät lopulta maksamaan 12 000 euroa. Amesta Palveluiden korvaus oli tämän lisäksi noin tonnin luokkaa, mutta tilaajat kokevat, että urakasta tuskin oltaisiin lopulta selvitty ilman Jukan apuja. Kokemusten sarjassa jäikin mieleen myös hyvää, lähinnä Jukan tavasta hoitaa projektia. Tilaajapariskunta suosittelee erittäin mielellään Jukkaa vastaaviin projekteihin, joissa vaaditaan yhteistyötä, moniammatillista osaamista ja toimivaa yhteistyöverkostoa.